Gerilla Tipi pazarlamada en yaygın 10 mit
Jay Conrad Levinson”a
göre Gerilla Tipi pazarlamada rastlanan en yaygın 10 mit
şunlarmış.Girişimcilikte başarıya giden yol, bilgece sözler şeklinde gizlenmiş
bubi tuzaklarıyla doludur. Gerillalar, gerçekleri fabllardan ayırt edebilirler.
‘Mit: Reklamlarda,
broşürlerde ve diğer basılı malzemelerde fazlaca beyaz alan olması iyidir.
Gerçek: Müşteri
adaylarınız, boş alandan ziyade bilgiyle ilgilenirler. Bir sürü boş alana para
verecek güçte olduğunuzu değil, sunduğunuz hizmetin kendilerine ne yarar
sağlayacağını bilmek isterler. Genellikle, beyaz alanlar, güçlü fikirlerin,
faydalar listesinin ve üretken bir hayal gücünün yerine geçer. Dikkat, boşlukla
değil, maddeyle çekilmelidir. Evet, beyaz alan estetik açıdan hoştur; ama kâr
etmek daha keyiflidir.
Mit: Kısa metin yazın;
çünkü insanlar uzun metinleri okumazlar.
Gerçek: İnsanlar, uzun
kitapları, makaleleri ve mektupları okurlar. Aslında, onları ilgilendiren her
şeyi okurlar ve ne kadar çok ilgilerini çekerseniz, o kadar çok okurlar.
İnsanlara ihtiyaçlarından fazlasını sunarsanız, ya satın alırlar ya da
almazlar. Daha azını verirseniz, hiç satın almazlar; bu kadar basit.
Araştırmalar, pazarlama malzemelerinin okunurluğunun, ilk 50 sözcükten sonra
ciddi biçimde düştüğünü; ama 50 ile 500 sözcük arasında yüksek oranda okunurluk
kaydedildiğini gösteriyor. Bunun anlamı, müşteri adayınız olmayanların, sayfayı
telaşla çevirecekleri; aday olanların ise her sözcüğü üzerine basa basa
okuyarak mümkün olduğunca çok bilgi almaya çalışacaklarıdır.
Mit: Televizyonda zaman
satın almak pahalıdır.
Gerçek: Bu mit, bir
zamanlar doğruydu; ama kablolu ve uydu bağlantılı TV’ler bunu ortadan kaldırdı.
Herhangi bir pazarda izlenirliğin en yüksek olduğu saatlerde televizyon reklamı
yayınlamanın maliyeti, ABD’de 20 dolar ya da daha az tutuyor; hatta çoğu zaman
5 dolara kadar iniyor. Daha da güzeli, kablolu TV, reklamlarınızın
yayınlanacağı kanalları seçmenizi, böylece yalnızca müşteri adaylarınızın
yaşadıkları topluluklar için TV reklamı vermenizi sağlıyor. CNN, MTV, ESPN, A?
ve The Discovery Channel gibi, uydu aracılığıyla yayın yapan herhangi bir
kanalda reklam verebilirsiniz. Kablo şirketleri, spotunuzu yaklaşık 1.000
dolara yayınlayacaktır. 1996′nın ortalama 197.000 dolarlık yapım bütçelerinden
dağlar kadar farklı bir durum…
Mit: Bifteği değil,
cızırtısını satın.
Gerçek: Ana fikir,
cızırtıyı değil, çözümü satmaktır. Bir şeyi satmanın en kolay yolu, onu bir
soruna çözüm olarak konumlandırmaktır. Çözümün değil cızırtının peşindeyseniz,
yanlış yöndesiniz demektir. Müşteri adaylarınız cızırtıyı takdir edebilirler;
ama gerçekte çözüme para vereceklerdir. Göreviniz, sorunu tespit edip çözüm
olarak ürün ya da hizmetinizi sunmaktır. Çözümleri düşünürseniz, çözümleri
pazarlarsınız. Cızırtıyı düşünürseniz, cızırtıyı satarsınız. Satışa karşı
direnci en düşük seviyede tutarak, sorundan çözüme doğru kolayca ilerlediğinizi
göreceksiniz.
Mit: Gerçekten büyük
pazarlama, anında etkisini gösterir.
Gerçek: Birinci sınıf
satış, anında etkisini gösterir. Sınırlı zamana dayalı büyük teklifler, anında
etkisini gösterir. Ama büyük pazarlama, satıştan ve sınırlı zamana dayalı
tekliflerden ibaret değildir. Bunlar, müşterilerin ilgisini çeker; ama
müşteriler, size sadık kalmaz ve en düşük fiyatı verene giderler. Büyük pazarlama,
kalifiye müşteri adaylarının zihinlerinde ürününüze yönelik bir istek
yarattıktan sonra onu satış ve zamana dayalı teklifler ile süslemektir. Hızlı
sıçrayışı temel alan bir pazarlama anlayışı, çoğu zaman ilgisizlikle
sonuçlanır. Amerika’daki en iyi pazarlama kampanyasının tutunması epey zaman
almıştır. Marlboro erkeğine bir sorun. Ya da Yeşil Dev’e. Ya da yalnız Maytag
tamircisine. Bu kampanyaların hiçbiri, birdenbire etki göstermedi; aksine,
etkisini göstermesi yıllar aldı; üstelik halen etkisini sürdürüyor.
Mit: Pazarlama, keyif
vermeli ve eğlendirmelidir.
Gerçek: Şov işi, keyif
vermeli ve eğlendirmelidir. Ama pazarlama, ürününüzü satmalıdır. Bu yaygın mit,
insanların eğlendiren pazarlama kampanyalarını sevdiğini gösteren araştırmalara
dayanır. Severler; ama asla yanıt vermezler. Yazık ki, pazarlama çevresi,
parıltılı ve şaşaalı, esprili ve özgün, özel efektli ve çılgın cıngıllı
çalışmalara ödül vererek bu miti besliyor. Bu ödüller, kâr artışlarına
verilmeli; başka bir şeye değil. Parıldaması gereken tek şey, bilanço
sonuçlarınız olmalıdır.
Mit: Pazarlama
kampanyası, hep taze ve yeni kalması için düzenli aralıklarla
değiştirilmelidir.
Gerçek: Somut bir
pazarlama kampanyası, ne kadar uzun süre bir ürün ya da hizmeti tanıtıyorsa, o
kadar iyidir. Gerillalar, çalışmalarını 5 ya da 10 yıl, hatta daha uzun süre
yönlendirecek pazarlama planları yaparlar. İnsanlar, Allstate ile ne kadar süre
sağlam ellerde oldular? Rice Krispies, ne kadar süre çatırdadı, çıtırdadı ve
patladı? Bu pazarlamacıların, kampanyayı taze tutmak için sürekli
değiştirselerdi daha mı başarılı olacaklarını düşünüyorsunuz? Ben öyle
düşünmüyorum.
Mit: Pazarlama,
hatırlanıyorsa başarılıdır.
Gerçek: Pazarlama, ürün
ya da hizmetinizi kârlı sattırıyorsa başarılıdır. Hatırlanabilirliğin bununla bir
ilgisi yoktur. İnsanların pazarlama kampanyasını sevip sevmemelerinin konuyla
alakası yoktur. Araştırmalar, pazarlama şeklinizin hatırlanması ile ürününüzün
satın alınması arasında hiçbir ilişki bulunmadığını göstermeye devam ediyor.
Önemli olan tek şey, insanların satın almaya motive edilip edilmedikleridir.
Öyleyse, hatırlanabilirliği, arzu edilirlik kadar hedeflemeyin; çünkü kârlılığı
getiren ikincisidir.
Mit: Kötü tanıtım, hiç
tanıtım yapmamaktan iyidir.
Gerçek: Kötü tanıtım,
işiniz açısından sakıncalıdır. Hiç tanıtım yapmamak, çok daha sağlıklıdır.
İnsanlar dedikoduya bayılırlar. Özellikle, çok kötü bir şey yaptığı için kamu
iletişim araçlarına konu olan şirketler hakkında. Gerillalar, tanıtımı sever;
ama kötü tanıtımdan uzak dururlar; çünkü bunun yıldırımdan daha hızlı
yayılacağını bilirler.
Mit: Aslında önemli olan
tek şey, dürüstçe kâr etmektir.
Gerçek: Zevk sahibi
olmak ve duyarlılık da önemlidir. Kamu iletişiminin bir parçası olan pazarlama,
evrimsel sürecin de bir parçasıdır. Eğitir, bilgi verir, duyurur, aydınlatır ve
insan davranışını etkiler. Bu rollerinden dolayı, kimseyi incitmeme, zevkli ve
edepli mesajlar iletme, dürüst olma ve müşteriye fayda sunma zorunluluğu
vardır. Bunu yapar ve aynı zamanda kâr da sağlarsa, gerçek anlamda gerilla tipi
pazarlamadır.
Gerilla Pazarlama, kıt kaynaklarla yüksek verimlilikte pazarlama yapmaktır.
YanıtlaSil