Gerilla Pazarlama Nedir?
Gerilla Pazarlama'nın anafikri en düşük maliyetten en yüksek karı
çıkartmak. Geleneksel pazarlama anlayışında pazarlama
için para yatırmak gerekiyor. Gerilla Pazarlama'da ise önemli
olan para değil hayal gücü. Tüketicilerle, daha doğrusu
müstakbel tüketicilerle beklemedikleri bir anda ve beklemedikleri
bir şekilde karşılaşmak ve böylelikle akıllarında kalmak bu işin
esasını oluşturuyor.
Jay Conrad Levinson, Gerilla Marketing’i şöyle tanımlıyor; ” Bütçesi
küçük hayalleri büyük girişimciler için …”
“Guerilla” kelimesi ilk olarak tahmin edileceği üzerine bir
savaşda ortaya çıkdı. Köken olarak İspanyolca’dan gelmektedir. İspanyolların
Fransız Napolyan’a karşı 1807 – 1814 yılları arasında sürdürdüğü
direnişde ilk defa bu kavram kullanıldı. Çete harbi, çete
mücadelesi anlamına gelen “Guerilla”nın zayıfların silahı olduğunu
söyleyebiliriz. Taktiksel olarak da düşmana “asker” olarak görülmeden düşmanı
püskürtmek, ortadan kaldırmak için kullanılmıştır. Gerilla yada gerilla taktiği
ilk olarak “Özgürlük Savaşcısı – Ernesto Che Guevara” tarafından
avrupaya tanıtılmıştır. Gerilla taktikleri akılcıydı, dezavantajları avantaja
çeviren bir yapıdaydı. Düşmanı moralmen çökertmeyi hedefler ve onlara bir
dakika bile rahat vermeden düşmanı heran savaş olurcasına hazır tutmayı
hedeflerdi. Düşman birdahaki saldırının ne zaman ve nereden geleceğini asla
tahmin edemezdi.
“Gerilla Taktiği”nin kullanımı ilk olarak 1960’lı yılların ortalarında
Amerika’da “Pazarlama ve Reklam” alanında görülmüştür. Bu yıllarda meydana
gelen Vietnam istilası ve oradaki halkın gerilla taktiğini başarıyla kullanması
Marketing sektörünü etkilemiştir. Şirketler kendi gelirlerini agresif
politikalarla arttırma yoluna gitmiştir.
Gerilla ruhunu birkaç kelimeyle anlatmak gerekirse; sabırlı, inatçı,
duyarlı, cömert, enerjik, değişime açık denebilir. Firmayı tanıtabilmek için
doğrudan posta kartları göndermek, e-posta kampanyaları düzenlemek, ücretsiz
bilgi sağlamak için web sitesi hazırlamak, forumlara üye olmak, araba reklamı
gibi yöntemler gerilla pazarlamanın en çok kullanılan yöntemleri.
“Guearilla Marketing”in amacı kendi mallarına, hizmetlerine, tekliflerine
olan ilgiyi en yükseye çıkarırken bu uğraş için harcanılan kaynakları,
masrafları en aza indirmektir. Gerilla Marketing tıpkı bir gerilla savaşcısı
gibi dikkati başka bir tarafa çekmeye çalışır. Bunu yaparkende uyguladıkları
politikalar “değişik, şaşırtıcı, orijinal, eğlendirici”dir. Her şey küçük bir
bütçeyle meydana gelir ve her türlü sektörde kullanılabilir.
Gerilla Marketing ilk başlarda sadece küçük firmaların büyük firmalarla
daha iyi mücadele edebilmesi için kullanılmıştır. Bundan dolayı gerilla
marketing fikrinin öncülerinden Jay Conrad Levinson bu yaklaşımı bir “yıpratma”
saldırısı olarak tanımlar.
Gerilla Marketing de önemli olan bir noktada esnekliktir. Şirketler yayılma
alanlarının, karlarının, aktivitelerinin azalmasını önlemek için her duruma
karşı tıpkı bir gerilla gibi esnek olmalıdırlar. Kaynaklarını yeni fırsatlara
hızlı ve en etkin bir şekilde yönlendirebilmelidirler. Pazar da oluşabilecek
her türlü durumu önceden tahmin etmek, sonsuz rekabet ortamında ayakta
kalabilmek içinde bulundukları durumu iyi analiz etmelidirler.
Gerilla Marketing de şirketler Marketing stratejilerini oluşturmak için mutlaka
fiyat politikalarına dikkat etmek zorundadırlar. Sundukları ürünler, teklifler
şaşırtıcı, agresif olmalıdır.
Gerilla Pazarlama, kıt kaynaklarla yüksek verimlilikte pazarlama yapmaktır.
YanıtlaSilGerilla Pazarlama, hızlı ve karalı adımlarla yolunda ilerleyen, bulunduğu koşullara kendisini adepte eden stratejik düşünebilen sonuç odaklı pazarlama biçimidir.
YanıtlaSil